Rekrytering – förbered dig för maraton

Mitt eget erfarenhet av rekrytering kommer från läkaruthyrning och jobb som överläkare på en läkarcentrum. Jag har gjort hundratals arbetskontrakter huvudsakligen i hälsovården men också bl.a. i jourkretsar.

Mitt eget erfarenhet av rekrytering kommer från läkaruthyrning och jobb som överläkare på en läkarcentrum. Jag har gjort hundratals arbetskontrakter huvudsakligen i hälsovården men också bl.a. i jourkretsar.

Från den första kontakten till läkaren kunde det ofta dröja mellan 9 och 12 månader tills att man gjorde ett kontrakt med läkaren. Under denna tid var vi aktiva och kontaktade läkaren flera gånger. På det här sättet fick vi läkaren äntligen att komma till ‘’svåra’’ ställen. I detta är långsiktighet och upprepning viktigt.

Människor tänker på byte av arbetsplats eller hemstad långsiktigt. Bestlut fattas inte spontant och människan söker bekräftelse för sitt beslut från olika håll.

Nike eller ‘’Sport shoes Alibaba’’

När det gäller beslutsfattande om sitt arbetsplats är det samma mönster som i allt annat beslutsfattande. Till exempel när man ska välja träningskor. I hyllan ligger ett okänt märke och ett bekant märke. Oftast väljer man det bekanta märket.

Det okända märket måste motivera varför det ska väljas medan det bekanta märket kan berätta om egenskaperna i produkten. Egenskaperna av det obekanta märket kan dock även vara bättre än de av det bekanta märket men det får aldrig berätta om dem.

Det kända märket har byggt sitt varumärke i år eller till och med decienner. Detta har skett genom att synas. Syns man inte så finns man inte.

Detsamma gäller också när man väljer arbetsplats. Arbetsplatsen ska bli bekant och synas flera gånger, om och om igen. Man måste kunna väcka någon sinnebild för att arbetssökande åter till annonsen. Bara efter detta kan man förvänta att sökande börjar hitta en arbetsplats.

Rekryteringens kvanthopp

Internet är nuförtiden verktyget där man söker information. Därför är det förvånande hur dåligt det går att hitta rätt information om arbetsplatser inriktat mot arbetstagare. Detta gäller brett olika arbetsplatser, inte endast hälsovårds- och omsorgsbranschen. ’’Vi har en trevlig arbetsgrupp och moderna lokal’’ verkligen inte fungerar som basen för beslutsfattande för dagens människor i dagens värld!

Inom hälsovårds- och omsorgsbranschen har vi tagit användnin av internet på en helt ny nivå. En sorts kvanthopp har gjorts – MediMatcher!

MediMatcher berättar för arbetstagaren med hjälp av ansökningen att vilka arbetsplatser som passar för arbetstagarens önskemål och förväntningar. Dessutom kan arbetagaren bekanta sig med hjälp av verksamthetsställebeskrivningen med arbetplatsens ’’egenskaper’’. Så får man känsla om detta ställe. Den tredje punkten är att arbetstagare kan återvända till ansökning om och om igen och förstärka sin sinnebild av arbetsplatsen. Och det kan såklar ske 24/7 när arbetsökande bara har ett gott tillfälle.

Till slut handlar det ju bara om att bygga varumärke.

 

Pasi Kurtti

Specialist i allmänmedicin, företagsläkare

pasi.kurtti@medimatcher.fi

Du kanske också är intresserad av 

Utländsk arbetskraft – en lösning för bristen på arbetskraft?

Så här förebygger du utbrändhet

Letar du efter äventyr? Sök jobb utomlands!

• • •

MediMatcher är en söktjänst planerad av professionella inom hälsovårdsbranschen. Den är lätt att använda och ger dig möjligheten att söka arbetsplatser med just din kompetens och dina önskemål som kriterier. Med hjälp av MediMatcher kan arbetssökande och arbetsgivare bläddra varandras profiler anonymt och kontakta varandra direkt när intresset har vaknat.

Läs hur man skapar profil som arbetsgivare eller arbetssökande och börja MediMatchera redan idag!