Medimatcher vs. arbetsplatsannons

Inom hälsovårdsbranchen sköts rekryteringen fortfarande huvudsakligen med väldigt traditionella metoder. En stor del av arbetsgivare försöker nå arbetstagare med platsannonser om lediga jobb på olika webbsidor och tidningar.

Inom hälsovårdsbranchen sköts rekryteringen fortfarande huvudsakligen med väldigt traditionella metoder. En stor del av arbetsgivare försöker nå arbetstagare med platsannonser om lediga jobb på olika webbsidor och tidningar.

Mitt i allt brådska förstärker viljan att hålla sig till sina vanor. Ändå skulle flera arbetsplatser dra nytta av nya rekryteringstjänster. Nedan finns några exempel på nyttorna av MediMatcher i jämförelse med traditionell arbetsplatsannonsering.

  1. Att komma undan med tidsbegränsingar

En platsannons om ett öppet jobb är synlig bara för en viss tid. Inom hälsovårdsbranchen kan behovet för arbetskraft förändras väldigt snabbt. En arbetstagare kan bli hittad via andra kanaler på samma dag när platsannonsen publiceras. Då blir pengarna lagda på annonsen helt slösade.

Å andra sidan kan det ibland hända så att det inte går att hitta en lämplig person under den tiden då annonsen är synlig. Då måste arbetsgivaren alltid bara köpa en ny annons tills den lämpliga arbetstagaren hittas.

När man byter platsannonser mot annonser, eller snarare beskrivningar om arbetsplatser som är synliga året runt kan man släppa de oflexibla tidsbegränsningar av traditionella platsannonser.

  1. En annons taktik

Arbetsplatserna inom hälsovårdsbranchen är ofta en del av stora och komplicerade organisationer. Arbetsgivare måste göra enorma antal nya arbetsplatsannonser eftersom man måste skapa en ny annons varje gång man söker en ny anställd.

Därefter är det mycket smidigare om man får all information på en ny arbetsplats enligt verksamhetsstället. Då når man betydligt fler arbetssökande än med de enskilda annonser om ett jobb.

  1. Underlättning för ansöksprocess

Det mest krångligt för en arbetsgivare är att fylla i ett ändlö läs antal ansökningsblanketter. Att fylla i blanketter är jobbigt och tidskräv, det är inte garanterat att man får jobbet och man kan inte ens vara säker på att det ansökta jobbet är lämpligt för arbetssökanden. På MediMatcher behöver arbetstagaren inte fylla i alla blanketter, utan sakerna som intresserar arbetsgivaren finns på profilen som arbetssökanden fyller i bara en gång.

Även arbetsgivaren sparar pengar och tid när det inte behövs bläddra genom ansökningar varav del möjligen inte ens motsvarar kriterierna för jobbet.

På MediMatcher kontaktas arbetsgivare av arbetssökande som redan har bekantat sig väl med arbetsplatsen och bestämt att platsen är lämplig för den. Efter kontakten kan arbetsgivare bekanta sig med arbetssökandens profil.

  1. Skräddarsytt särskilt för hälsovårdsbranchen

Platsannonser på öppna jobb publiceras endast på sidor där det finns arbetsplatser också inom alla andra branch. De mest populära sidorna i Finland är bl.a. mol.fi, Kuntarekry, duunitori och monster.fi.

För att hitta jobb på sin egen branch måste skötare eller läkare först anpassa sökningen för vissa yrkesbeteckingar. På alla tjänster är detta inte ens möjligt, utan man kan anpassa sin sökning endast enligt ordsökning eller område. Det tar tid att kolla genom sökresultat.

Det är tydligt när jobb inom hälsovård och omsorg kan hittas på en enda tjänst. Då är det lätt att styra de intresserade som vill veta mer till sidan. Tjänsten kan då bli skräddarsydd för att motsvara olika yrkesgruppers behov väldigt detaljerat.

  1. Information om arbetsplatser enligt arbetstagarnas önskemål

På annonser om lediga jobb är texterna ofta långa, kringgående, tråkiga och fulla av babbel. Arbetstagaren slösar mycket tid och energi då den försöker hitta de alla lämpligaste punkterna för sig själv.

På MediMatcher har beskrivningar om arbetsgivare skrivits i utvecklingsskedet i samarbete med skötare och läkare. Vi tog reda på att vilka saker som är viktiga för arbetstagare när det gäller beslut på vilket jobb de ska ta, och vi skräddarsyddar blanketterna enligt denna infromation. Informationen är tydligt indelad och lätt att skiljas. Då är arbetssökandet lätt och intressant.

  1. Mera kontakter till arbetstagare

En traditionell arbetsplatsannons formuleras snabbt enligt en enskild situation. Därför kan annonsen ha någon kunskap som kan orsaka att en arbetstagare som annars är lämplig för jobbet bestämmer att inte kontakta arbetsgivaren. Å andra sidan kan det också vara så att en arbetstagare inte hittar någon kunskap på annonsen som hen önskar att arbetsplatsen ska ha.  Också då hoppar arbetstagaren över platsannonsen.

Saker är ofta förhandlingsbara och lättare att genomföra än vad man förstår att skiva på arbetsplatsannonser. När information är skriven omfattande och presenterad enligt arbetsplatsannonsen, blir risken att utesluta några arbetssökande mindre samt antalet kontakter växer. Sidorna som erbjuder traditionella arbetsplatsannonser kan inte heller erbjuda arbetstagarkontakter lika konkret som MediMatcher. Rekrytering genom öppna jobb- annonser är alltid enkelriktade då arbetsgivaren kan endast passivt vänta och hoppa på att hitta den rätta arbetstagaren.

På MediMatcher kan arbetsgivaren vid behov ta den aktiva rollen, när arbetstagare som önskar att ta få samtal är nåbara på samma tjänst.

 

Du kanske också är intresserad av 

Utländsk arbetskraft – en lösning för bristen på arbetskraft?

Så här förebygger du utbrändhet

Letar du efter äventyr? Sök jobb utomlands!

• • •

MediMatcher – Sökmotor för arbetsplatser riktade till sjuksköterskor och läkare. Skapa konto här!